Technical information

Plan view
Main dimensions
LOA8.81m
LWL6.25m
Beam2.73m
Draft1.39m
Displacement3500kg
Ballast1362kg
Sail plan
SailVoorlijkAchterlijkOnderlijkMaterialArea
mainsail8,549,464,27dacron 6.5 oz.18,2
no.1 genoa9,759,695,97dacron 4 oz.27,6
no.2 genoa8,848,715,13dacron 6 oz.21,5
workingjib8,848,023,53dacron 6 oz.14,1
stormjib4,503,502,18dacron 8 oz.3,7
trysail3,354,572,59dacron 8 oz.4,18
reacher drifter9,759,367,32ripstop nylon1.4 oz.32,2
no.3 genoa7,427,424,65dacron 6 oz.16,4
SailLuffLeachFootMaterialArea
mainsail28′-0″31′-1″14′-0″dacron 6.5 oz.196 Ft2
no.1 genoa32″0″31′-10″19′-7″dacron 4 oz.298
no.2 genoa29′-0″28′-7″16′-10″dacron 6 oz.232
workingjib29′-0″26′-4″11′-7″dacron 6 oz.152
stormjib15′-0″11′-6″7′-2″dacron 8 oz.40
trysail11′-0″15′-0″8′-6″dacron 8 oz.45
spinnakerstaysail13′-0″17′-0″13′-1″nylon 1.4 oz.85
spinnakernylon 1.2
reacher drifter32′-0″30′-9″24′-0″ripstop nylon1.4 oz.347
no.3 genoa24′-4″24′-4″15′-3″dacron 6 oz.177

Construction

“De polyester constructie en de lagenopbouw was berekend en uitgedacht bij TNO.De dikte van de huid verloopt dan ook aanzienlijk van onder naar boven. Deze constructie is er op berekend dat de schepen onder Lloyd’s keur gebouwd werden. Daarom werd ook bijzondere aandacht besteed aan b.v. de gelcoat. Deze is gewapend met een glasvlies en direct achter de gelcoat ligt een fijn geweven mat. Voor de gelcoat moet een speciale isophtaalzure hars gebruikt zijn. Dat verklaart misschien waarom er maar weinig osmose optreedt.

Daarna werd de romp om en om opgebouwd uit gestrooide en geweven glasmatten. Na opbouw van de rompdelen werden de stringers aangebracht. Dit zijn de horizontale langsversterkingen die ononderbroken van voor naar achter lopen en het schip echt extreem sterk maken. Het zijn eigenlijk een soort kokerbalken die werden opgebouwd om een pvc-schuim balkje wat vooraf in de romp werd geplakt. Bovenop deze balken werd een speciale unidirectionale glasmat aangebracht waarin strengen glaswapening uit een stuk van voor naar achter lopen. Hierna werden beide helften van de romp, de spiegel en de achtersteven (aan de kiel) geassembleerd en werden de schotten van het zeilwerk het motorkamerschot, het voorschot, de wrang achterin, de motorfundatie en het mastspoor aangebracht. De hoofdschotten waren ook zeer berekend qua constructie. De beide binnenschalen waren niet zwaar geconstrueerd. Ik denk niet dat ze veel bijdragen aan de sterkte en stijfheid van de romp.

Als laatste werd het dek geassembleerd. Uit de uitsparingen van de ramen werden ronde schijven gemaakt die weer aan de huid werden gelamineerd ter plekke van de doorvoeren. Hierdoor ontstond een glad vlak waarop later de bronzen flens-afsluiters met bouten werden aangebracht. Deze constuctie was nodig voor het Lloyd’s keur. (in veel schepen werden messing schuifafsluitertjes ingelamineerd)

De masten werden bij De Vries Lentsch als steekmast uitgevoerd. Daarom was er in het dak een gat met een opstaande kraag voor een persenning.”

technische informatie: Ron Vos.


Engine

The Tripp Lentsch was originally fitted with a Universal Atomic 4. I found lots of info on this engine on the internet. The Universal Atomic 4 Engine (archive.org)


Alternative rudder

Surfend op het internet kwam ik diverse Tripp modellen tegen die een ander roer hadden dan het originele.   Lecompte modificeerde bijvoorbeeld de Medalist zodat deze verkrijgbaar was met verschillende typen roer.   De reden daarvan weet ik niet, maar wat zeker een rol gespeeld zal hebben is de slechte bestuurbaarheid van de boot achteruit.  Zeg maar gerust: de onmogelijkheid om achteruit te varen.  Hieronder een plaatje dat ik vond van de Medalist modellen die verkrijgbaar waren.  


Alternative rudder on the Tripp 30 ‘Falcon’

Website Built with WordPress.com.

Design a site like this with WordPress.com
Get started