Designer

William H. Tripp

William H. Tripp (1920-1971) werd geboren in Little Neck Bay op Long Island en was van kindsaf aan al gefascineerd door water en zeilen. Op tienjarige leeftijd tekende hij al scheepjes en wijzigde zeilplannen van bestaande opntwerpen. Hij kwam in dienst bij Philip Rhodes en werkte later bij Sparkman en Stephens. Hij schreef in op een prijsvraag van het Engelse watersporttijdschrift Yachting World en won de tweede prijs met een 39 voet (11,89 meter) lang kielmidzwaardjacht. Deze prijs was voor het Amerikaanse bald Yachting aanleiding om het ontwerp te publiceren. dit bleek het begin van een succesvolle carrière als ontwerper. Tripp was een veelzijdig ontwerper. Hij tekende zowel toer- als wedstrijdjachten en was een van de eerste ontwerpers die polyester als serieus bouwmateriaal zag. Hij bouwde zelfs een voor de jaren 60 zeer groot jacht van polyester: de Columbia 50. De ontwerpen die van Tripp in Nederland ondermeer bekend zijn geworden, zijn de Sailmaster 26, de Medalist, De North East en natuurlijk de Tripp Lentsch 29, die in de beginjaren werd gebouwd op de werf van de Vries Lentsch.

Geen wonder dus dat er overeenkomsten in lijnen en karaktereigenschappen te vinden zijn tussen de Tripp Lentsch en zeiljachten van Rhodes en SenS. Van de Tripp Lentsch werden er in Vianen aan de Lek 50 gebouwd, alsmede bijna 100 Meridians en 100 Swiftures. De Swifture is gebouwd van 1959 tot 1962, de Meridians van juli 1961 tot november 1962.

Philip Rhodes

Rhodes was one of the pioneers in the transition to fiberglass construction. He adapted his classic designs and designed Bounty II for Coleman Plastics in 1956. This boat was the first large production sailboat out of fiberglass, and established the viability of fiberglass as a material for large production boats. (The molds were later bought by Pearson and the boat became the R41.) Over the next four years, the Rhodes office designed five boats for Seafarer Yachts, at that time based in Holland. These were the Swiftsure (33′ centerboarder, 1958), a 35′ motor sailor (1959), Ranger (28′, 1959), Meridian (24′, 1961), and a sailing dinghy (7′, 1961). He also designed the Chesapeake 32 (1958, built in Denmark). In 1993, he designed several fiberglass boats; Vanguard (33′ for Pearson), Reliant (41′ for Cheoy Lee), and Tempest and Outlaw (23′ and 26′ for O’Day). These boats are in remarkably good structural condition even today. Many have been restored, and the ones that have not are good candidates for such treatment. They are examples not only of Rhodes’ overall design, but also of his early mastery of the new fiberglass material.

Meer info Philip Rhodes:

Website Built with WordPress.com.

Design a site like this with WordPress.com
Get started